Home
Menu
Zoeken Annuleer


Onze school

Obs de Schakel één van acht openbare openbare basisscholen in Winterswijk. De school is onderdeel van de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Winterswijk. 

Obs De Schakel is een openbare school met ruimte en aandacht voor ieder kind. Onze school staat open voor elk kind, ongeacht levensbeschouwelijke, politieke of maatschappelijke achtergronden.

Wij willen de kinderen inzicht geven en opvoeden in bestaande normen en waarden. Centraal daarbij staat het wederzijds respect voor elkaars opvattingen en ideeën.

Uitgangspunt is dat geen mens gelijk is, maar dat alle mensen gelijkwaardig zijn. Openstaan voor ieder kind betekent ook aandacht voor individuele zorg. 

De basisschooltijd is een belangrijke periode in het leven van uw kind. Ook aan u, als ouder, gaat deze tijd natuurlijk niet ongemerkt voorbij. U vertrouwt uw kind voor langere tijd toe aan de zorg van de mensen die er werken. 

U kiest dus een basisschool met zorg voor uw kind!



Missie en Visie
Als team hebben wij de missie van onze school vormgegeven. In de missie geven wij antwoord op de elementaire vragen: waarom bestaan wij als obs De Schakel, waarom doen wij het werk dat wij doen?

Onze missie

Als team zijn en voelen wij ons verantwoordelijk, om in een veilige en vertrouwde omgeving, in samenwerking met kind en ouders, kinderen zich optimaal te laten ontwikkelen en te leren vertrouwen op hun eigen cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden. We streven ernaar dat alle  kinderen een goede en stabiele brede basis ontwikkelen voor de toekomst in een complexe, steeds veranderende maatschappij. Wij zien het als onze opdracht leerlingen op te laten groeien tot wereldburgers die het verschil voor zichzelf, de ander en de wereld kunnen en willen maken.

Kinderen laten  opgroeien tot aardige, vaardige en waardige wereldburgers!


Onze visie
Wij verzorgen effectief en doelgericht onderwijs. We willen dat kinderen zicht hebben op hun eigen leerproces, maar doen dat nu nog met leerkracht-gestuurd onderwijs. De leerkracht maakt het verschil vanuit een leidende rol. De leerkracht geeft leiding en zet structuur en duidelijkheid centraal. Wij doen dit volgens het leerstofklassensysteem waarbij zoveel mogelijk kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten. Wij kijken naar leerbehoeften van kinderen en passen ons onderwijs indien mogelijk aan. Wij differentiëren door bijvoorbeeld een verlengde instructie te geven of door extra uitdaging te bieden. Als wij het over leren hebben bedoelen wij leren met je hoofd, je hart en je handen. Zowel alleen als met anderen samen. Ieder kind is uniek, je mag zijn wie je bent maar je houdt rekening met de ander en je handelt vanuit respect voor elkaar. Leerlingen leren het best als zij zich veilig en vertrouwd voelen. Grenzen en structuur zijn dan ook belangrijk voor onze school. ‘Van regels en grenzen worden kinderen mooie mensen’. De verschillende culturen en achtergronden van de kinderen maken onze school tot een pluriforme omgeving die een mooie afspiegeling is van de maatschappij waarin wij leven. Wij werken als team. Dat houdt in dat wij met z’n allen verantwoordelijk zijn voor onze kinderen en ons onderwijs, dat wij onszelf blijven ontwikkelen en elkaar ondersteunen. Wij gaan er samen voor!


Toekomstgericht onderwijs op onze school; Het Schakelconcept 
Anders kijken
Op De Schakel hebben we de afgelopen jaren veel tijd en energie gestoken in het verbeteren en vernieuwen van ons onderwijs. Wij vroegen ons hardop af waarom klassen van 28 kinderen met één leerkracht? Waarom zoveel aandacht voor wat nog niet lukt? Waarom hetzelfde menu voor de hele klas? Waarom de hele dag zitten en luisteren? 
Maar ook, waarom krijgen kinderen niet meer ruimte om mee te kiezen? Waarom krijgen eigenheid en brede ontwikkeling niet alle aandacht? Waarom ligt de focus niet op verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen? En waarom krijgt elk talent niet dezelfde kans? 

Actief leren
Wij vinden dat het niet gaat om ‘vullen van een vat’, maar om ‘ontsteken van vuur’. Wij vinden zelfkennis net zo belangrijk als kennis. Wij laten niet alleen ‘stof’ leren, maar geven stof tot nadenken, kinderen gaan op onderzoek uit. Wij zetten kinderen niet op de lopende band per leeftijd maar zien meerwaarde in het leren en ontwikkelen van jezelf met kinderen van diverse leeftijden. 

 



Anders groeperen
Wij werken op de Schakel in drie Schakelgroepen. De leerkrachten werken samen in een gedifferentieerd team. 
Schakel 13 (leerjaren 1, 2 en 3). Schakel 46 (leerjaren 4,5 en 6) en Schakel 78 (leerjaren  7 en 8). De leerlingen werken in groepen van ongeveer 15 leerlingen en krijgen van meerdere leerkrachten les. Zij leren werken met een dag/weekplanning maken en werken in diverse lokalen met diverse kinderen.

Leerlingen leren op deze manier veel van elkaar, zijn meer gemotiveerd, ervaren meer autonomie en groeien naar  meer eigenaarschap over hun eigen leerproces. 

Klaar voor de toekomst
De maatschappij vraagt om ondernemende, nieuwsgierige en betrokken burgers. Wij begeleiden de kinderen daarin.
Een mooie taak vinden wij!