Ons onderwijs
Sinds een aantal jaren werken wij met Thinking for
Learning. Een mooi onderwijsconcept om beter te leren denken. Een
goede voorbereiding op de toekomst in een snel veranderende maatschappij.
Wij beschikken als school over een Kanjer licentie. Het team is eerst
getraind om deze pedagogische aanpak te kunnen gebruiken in de dagelijkse
situaties. Dit hebben we samen gedaan met het team van peuteropvang 'De
Klaproos' om een mooie doorgaande lijn in ons gebouw te waarborgen. Wij werken
niet met een pestprotocol maar zien dat in een breder perspectief. Dit hebben
we beschreven in een omgangs-gedragsprotocol.
Download hier het omgangs-gedragsprotocol.

En verder...anders kijken
Op De Schakel hebben we de afgelopen jaren veel tijd en energie gestoken in het verbeteren en vernieuwen van ons
onderwijs. Wij vroegen ons hardop af waarom klassen van 28 kinderen met één
leerkracht? Waarom zoveel aandacht voor wat nog niet lukt? Waarom hetzelfde
menu voor de hele klas? Waarom de hele dag zitten en luisteren?
Maar ook, waarom krijgen kinderen niet
meer ruimte om mee te kiezen? Waarom krijgen eigenheid en brede ontwikkeling
niet alle aandacht? Waarom ligt de focus niet op verantwoordelijkheid en
zelfvertrouwen? En waarom krijgt elk talent niet dezelfde kans?
Actief leren
Wij vinden dat het niet gaat om ‘vullen
van een vat’, maar om ‘ontsteken van vuur’. Wij vinden zelfkennis net zo
belangrijk als kennis. Wij laten niet alleen ‘stof’ leren, maar geven stof tot
nadenken, kinderen gaan op onderzoek uit. Wij zetten kinderen niet op de
lopende band per leeftijd maar zien meerwaarde in het leren en ontwikkelen van
jezelf met kinderen van diverse leeftijden.
Anders groeperen
Dat houdt in dat we kinderen anders moeten
groeperen. De traditionele groeperingsvorm stamt vanuit de tijd van de
industriële revolutie. Leerlingen werden op leeftijd geselecteerd en bij elkaar
gezet in reguliere klassen. Alle leerlingen kregen tegelijkertijd dezelfde leerstof
aangereikt. Lopende band principe. Later werd er rekening gehouden met
leerlingen die meer tijd nodig hadden om zich de leerstof eigen te maken.
Meestal door extra instructie maar soms bleven leerlingen zitten om een
leerjaar over te doen. Weer later werd er ook meer rekening gehouden met
leerlingen die zich de leerstof sneller eigen konden maken. Soms door kortere
of geen instructie en soms gingen deze leerlingen versneld door en sloegen een
leerjaar over.
Wij werken in drie Schakelgroepen. De
leerkrachten werken samen in een gedifferentieerd team.
Schakel 13 (leerjaren 1, 2 en 3). Schakel 45
(leerjaren 4 en 5). En Schakel 68 (leerjaren 6, 7 en 8). De leerlingen
werken in groepen van ongeveer 15 leerlingen en krijgen van meerdere
leerkrachten les. Zij leren een planning maken en gaan naar het lokaal waar zij
de instructie krijgen die bij hen past. Het Taallokaal, het rekenlokaal, het
stiltelokaal of werkruimtes om zelfstandig aan je taak te werken.
De ervaringen van deze vorm van
organiseren zijn erg positief. We leren nog steeds rekenen, taal, geschiedenis
en noem maar op, maar er is meer ruimte voor maatwerk en een betere uitleg.
Leerlingen leren meer van elkaar, ervaren meer autonomie en zijn meer eigenaar
van hun eigen leerproces. Een belangrijke uitkomst voor leerlingen is dat ze
leren samenwerken, ICT gebruiken en presenteren, en dat ze denkvaardigheden
ontwikkelen, zoals leren-leren volgens Thinking for Learning. We
gebruiken de Kanjertraining om het sociaal-emotioneel te ondersteunen.
Klaar voor de toekomst
De maatschappij vraagt om ondernemende,
nieuwsgierige en betrokken burgers. Wij begeleiden de kinderen daarin.
Hier vindt u verder diverse documenten met betrekking tot onze school.
Schoolplan
Het schoolplan is een beleidsdocument waarin de strategische visie en de beleidskeuzen op hoofdlijnen zijn vastgelegd. Het schoolplan bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen de school wordt gevoerd en omvat in elk geval het onderwijskundige beleid, het personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.
Download hier het schoolplan.
Schoolgids
Veel van de informatie die op deze website terug te vinden is, kunt u nog eens rustig nalezen in onze schoolgids.
Download hier de schoolgids.
Schoolondersteuningsprofiel
In het schoolondersteuningsprofiel staat de mogelijkheden van de school omtrent de zorg die zij kunnen bieden.
Download hier het schoolondersteuningsprofiel.